Ring-Ring rood trpRing-Ring is een platform dat aan daadwerkelijk gereden fietskilometers (Fkm’s) een waarde biedt. Met de gebruiksvriendelijke smartphone-applicatie die tevens inzicht geeft waar fietsers fietsen en op welk moment. Ring-Ring staat met haar 732 publieksstemmen op dit moment aan kop binnen de strijd om de Publieksprijs. Op 30 oktober pitchen ook zij hun innovatie voor het grote publiek op de Accenture Innovation Awards. Wij spraken met Janine Hogendoorn over Ring-Ring en het succes van haar campagne.

Janine, gefeliciteerd met jullie overwinning, hoe ontstond het idee voor Ring-Ring?

“Het idee ontstond eigenlijk op de fiets naar mijn werk. Ik werkte binnen de financiële sector en realiseerde mij dat half werkend Nederland ondanks de korte afstand tot zijn of haar werk, toch de auto of het openbaar vervoer verkiest boven de fiets. Het blijven zitten is eigenlijk het nieuwe roken van de toekomst. Wij hebben een prachtige traditie in Nederland die naar mijn idee ondergewaardeerd wordt en in dit geval een oplossing zou kunnen bieden voor drie acute problemen: gezondheid, luchtkwaliteit en kwaliteit publieke ruimte. Vanuit mijn zakelijke achtergrond ben ik ervan overtuigd dat een gezondere levensstijl een individuele keuze moet zijn, dus was mijn vraag: wat zijn de randvoorwaarden om weer als vanouds op de fiets te stappen? Opzoekgaand naar een manier om mensen te motiveren vaker de fiets te pakken kwam ik op het idee dat uiteindelijk Ring-Ring is gaan heten. Ondanks dat wij ons focussen op werkend Nederland, gaat het voor ons om een veel bredere doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan kinderen. Mijn vier kinderen weten niet anders dan dat men voor kleine afstanden gewoon de fiets pakt.”

Kun je uitleggen wat Ring-Ring inhoudt?

“Ring-Ring motiveert mensen vaker op de fiets te stappen. De app meet fietsgebruik doormiddel van een sensingtechniek, zo komen je fietskilometers, FKM, tot stand. Deze FKM kun je inleveren bij één van de vier stakeholders: winkels, werkgevers, gemeentes en zorgverzekeraars. Ring-Ring geeft een waarde voor een gezonde mobiliteitskeus, waarbij elke fietskilometer telt. De stakeholders kennen deze waarden vervolgens toe aan iedere kilometer, waarbij de beloning naar eigen inzicht gekozen wordt. Denk bijvoorbeeld aan korting op een zorgverzekering, een extra dag vrij, of bijvoorbeeld korting op producten in winkels waar je in de buurt fietst. Dit zorgt voor lokale economische groei, noem het betrokkenheid bij zijn of haar omgeving. Daarnaast creëer je eveneens een soort cellen binnen gemeentes die gezond gedrag stimuleren, zodat gezonde keuzes gemakkelijker gemaakt worden. Wij staan voor een gezonde samenleving en dus ook een gezonde wijk, vandaar dat we samenwerken met lokale ondernemers en werkgevers. Zo is het op de fiets stappen niet alleen beter voor het milieu, beter voor de gezondheid en beter voor de geest, maar steunt Ring-Ring ook lokale ondernemers en de opkomende particitpatie-samenleving.”

Wat is het geheim achter jullie succesvolle campagne?

“Dat is denk ik toch de persoonlijke aanpak geweest. Ik heb iedereen binnen mijn netwerk persoonlijk benaderd, wat niet alleen tot hele leuke conversaties heeft geleid, maar ook tot een heleboel stemmen. Aangezien Ring-Ring nog echt in de kinderschoenen staat, doe ik alle marketing en communicatie zelf. Verder bestaat het team uit designers en IT’ers. De app die binnen ons team ontwikkeld is, kent een heel bijzondere waardeallocatie en algoritme, waar wij dan ook heel trots op zijn. Hier zagen onze stemmers ook de waarde van in.”

Bronnen:

Het concept – Innovation Awards

Fietsers zijn goud waard