Wat moeten we met de Chinese deelfietsen?

‘Als de wiedeweerga beleid maken’

Chinese metropolen staan tjokvol met felgekleurde deelfietsjes. Deze zomer doken ze ook in Nederland op. Amsterdam heeft er genoeg van en gaat ze weghalen. ‘De deelfiets is niet meer weg te denken.’

De eerste levensvatbare Nederlandse deelfiets – de OV-fiets – was begin deze eeuw een regelrechte doorbraak. Geen gedoe meer met mopperige stallinghouders die je paspoort of 300 gulden borg (contant) en ingevulde formulieren eisten, maar gewoon even je lidmaatschapspasje laten zien en je kreeg een fiets in je handen gedrukt. Het bescheiden huurbedrag – een paar gulden – werd automatisch afgeschreven. Bijna niet meer voor te stellen, maar dit was indertijd een revolutionair idee.
Ronald Haverman (51) was de man achter de OV-fiets (nu 3,85 euro per dag). Het onderwerp heeft hem sindsdien niet meer losgelaten. Hij is consultant en adviseert over deelfietsen en deelauto’s. Na wat aarzelingen gelooft NS tegenwoordig echt in de OV-fiets en heeft er stevig in geïnvesteerd. De OV-fietsen zijn niet aan te slepen. Haverman is inmiddels alweer een aantal stappen verder.

Lees het hele artikel hier: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/moeten-we-chinese-deelfietsen/